Logo Adopcja

EDUKACJA

Międzygminne Schronisko Dla Zwierząt Bezdomnych  w Henrykowie – edukacja młodego pokolenia to nasz wkład w zmniejszenie bezdomności zwierząt.

 

I. Prowadzenie lekcji dla dzieci i młodzieży oraz oprowadzanie wycieczek po terenie schroniska.

Często mówi się o przyjaźni ludzi i zwierząt. Dla jednych zwierzę jest członkiem rodziny, uczy ich odpowiedzialności. Są też tacy, którzy dla zachcianki kupią zwierzątko małe, bezbronne i gdy dorośnie pozbywają się go. Psy takie trafiają do schronisk, gdzie znajdują  schronienie, opiekę weterynaryjną i pokarm. Zwierzęta te, mają w większości bardzo bolesne doświadczenia i jedynymi osobami, które mogą to zmienić są wolontariusze i pracownicy schronisk. Aby zapobiegać zwiększającej się liczbie przyjmowanych osobników do schroniska, prowadzimy szeroko pojętą edukację dzieci i młodzieży, począwszy już od przedszkolaków. Ucząc odpowiedniego podejścia do zwierząt, odpowiedzialności za drugą istotę żyjącą pośród nas i likwidując znieczulicę na poczynania innych, mamy nadzieję, że w przyszłości miejsca takie nie będą potrzebne, a przynajmniej zmniejszy się liczba ich „mieszkańców”.

Zajęcia polegają na wizycie z psem lub kotem w zgłoszonej placówce. Tam odbywa się spotkanie i w zależności od zaplanowanego tematu, pracownik schroniska przeprowadza rozmowę i informuje dzieci czy młodzież o najważniejszych zagadnieniach dotyczących tej dziedziny.

Proponowane przez nas spotkania dotyczą m.in.:

Możliwy jest też przyjazd do schroniska w Henrykowie grup wycieczkowych, które również zostaną oprowadzone po obiekcie i zapewnimy im niezbędne kompendium wiedzy, którą warto uzyskać.

Celem naszych zajęć jest dążenie do humanitarnego traktowania zwierząt                       i kształtowanie właściwego stosunku do nich. My nie zmuszamy do miłości, my dążymy do poprawy relacji człowiek – zwierzę, bo przecież „pies to najlepszy przyjaciel człowieka”

II. Plan lekcji edukacyjnych dla dzieci i młodzieży

1. Zajęcia edukacyjne dla przedszkolaków

TEMAT: MÓJ PRZYJECIEL PIES (KOT)

Cele:

  1. Określenie zasad zachowania się dzieci podczas wizyty psa w przedszkolu.
  2. Wspólna integracja i próba pokonania lęku przed nieznanym zwierzęciem.
  3. Próba zbudowania relacji pozytywnych w kontaktach dziecko – zwierzę.
  4. Określenie roli psa ( kota) w rodzinie i uświadomienie dzieci  o różnicy pomiędzy zwierzęciem żywym, a zabawką.

Przebieg zajęć:

  1. Przywitanie się z dziećmi oraz przybliżenie tematu zajęć.
  2. Pokazanie i omówienie zachowania się przy nieznanym psie (kocie) czyli jak postępować, aby gość się nie wystraszył.
  3. Przedstawienie sposobów przywitania się z psem (kotem) i krótka historia przedstawionego czworonoga.
  4. Jak wyglądasz i jak się czujesz nasz nowy przyjacielu – czyli określenie wyglądu zewnętrznego psa (kota) i wskazanie różnic czy podobieństw z człowiekiem.
  5. Krótka pogawędka na temat : Dlaczego chciał(a)bym mieć psa (kota) i jak opiekował(a)bym się nim, aby było szczęśliwe” z naciskiem na ukazanie różnic pomiędzy żywym zwierzątkiem, a pluszakiem.
  6. Możliwość zadawania pytań.
  7. Pożegnanie się z dziećmi.

 

TEMAT: ROZWIJANIE WRAŻLIWOŚCI NA POTRZEBY ZWIERZĄT  I PORZUCENIE ICH.

Cele: 

Dziecko:

  1. Zna potrzeby i prawa zwierząt.
  2. Umie zachować ostrożność w kontaktach z obcym psem (kotem).
  3. Uczy się opieki i komunikacji z psem (kotem).
  4. Przybliża sobie informacje na temat schroniska dla zwierząt bezdomnych i poznaje przyczyny przebywania w nim psów (kotów).

Przebieg zajęć:

  1. Przywitanie i przybliżenie tematu zajęć.
  2. Przedstawienie gościa, jego historii, oraz sposobów postępowania z czworonogiem, którego nie znamy.
  3. Rozmowa z dziećmi na temat praw i potrzeb zwierząt .
  4. Dzieci przedstawiają swoje sposoby opieki nad zwierzątkiem i opowiadają o przeżyciach ze swoim pupilem.
  5. Krótka dyskusja na temat: „Dlaczego już nie mam domu?” ze zwróceniem uwagi na rolę schronisk dla zwierząt i zachęceniem do odwiedzin schroniska.
  6. Możliwość zadawania pytań.
  7. Pożegnanie się z dziećmi.

Temat ten można realizować też w szkołach podstawowych i w średnich

Rozszerzony jest wtedy o:

  1. Znaczenie pojęcia  ODPOWIEDZIALNOŚĆ
  2. Rozmowa na temat zapobiegania bezdomności.
  3. Kary za porzucenie zwierzęcia.

   

2. Zajęcia dla szkół podstawowych i średnich.

 

TEMAT: SCHRONISKO – KARA CZY WYBAWIENIE? 

Cele:

Dzieci:

  1. Poszerzają zagadnienie „schronisko dla bezdomnych zwierząt”, jego funkcjonowanie.
  2. Samodzielnie wyciągają wnioski co do tematu zagadnienia, biorąc pod uwagę wcześniej nabytą wiedzę.

Przebieg zajęć:

  1. Przywitanie i omówienie tematu.
  2. Opisanie instytucji „schroniska dla zwierząt”. Jego budowy, funkcjonowania i sposobów „trafiania” tam zwierząt. Sposobu opieki nad nimi latem i zimą, karmienia, wyprowadzania na spacer, opieki weterynaryjnej, itp.
  3.  Rozpoczęcie pogadanki na temat czy schronisko to dla psa (kota) kara, czy może w innych przypadkach „nagroda”? Dzieci podają konkretne przykłady i wyciągają wnioski.
  4. Podsumowanie tematu i zadawanie pytań.
  5. Pożegnanie.

 

W klasach starszych można poszerzyć ten program o zagadnienia:

  1. Likwidacja pseudo hodowli
  2. Obowiązkowa kastracja i sterylizacja zwierząt

  

TEMAT: KOCHAJ MNIE ROZSĄDNIE, TO NIE ZROBIĘ KRZYWDY.

Cele:

  1. Dziecko wie, jaki wpływ ma człowiek w wychowaniu psa.
  2. Zna rasy psów  i potrafi dobrać je do określonych typów ludzi.
  3. Wie jak postępować w kontakcie ze zwierzęciem agresywnym lub obcym.
  4. Poznaje możliwości pracy z psem agresywnym i wycofanym na konkretnych przykładach.

Przebieg zajęć:

  1. Przywitanie się dzieci z czworonogiem, omówienie tematu zajęć.
  2. Dyskusja na temat praw człowieka i jego roli w wychowaniu psa (kota).
  3. Pogadanka o rasach psów i ich dostosowaniu do typów osobowości na przykładach, jak również predyspozycje konkretnych ras do warunków życiowych ludzi.
  4. Dzieci  poznają sygnały ostrzegawcze wydawane przez zwierzęta, sposoby obrony przed atakiem i możliwości pomocy w razie zaistniałych sytuacji.
  5. Podczas rozmowy z pracownikiem schroniska, który przytacza konkretne historie podopiecznych, dzieci dowiadują się jak można pracować ze zwierzęciem wycofanym i agresywnym, i o możliwościach powodzenia takich zabiegów.
  6. Możliwość zadawania pytań.
  7. Pożegnanie się z dziećmi.

 

TEMAT:  ADOPCJA – PRZYWILEJ CZY CHWILA ZACHWYTU?

Cele:

Dziecko :

  1. Wie co oznacza słowo adopcja i co się z tym wiąże.
  2. Poznaje procedury adopcyjne i kryteria wyboru zwierzaka.
  3. Zaznajamia się z zagadnieniem „elektroniczne znakowanie zwierząt”
  4. Rozumie „ +” i „ -” przygarnięcia zwierzaka ze schroniska.

Przebieg zajęć:

  1. Przywitanie  się z dziećmi, przedstawienie planu zajęć.
  2. Rozmowa na temat adopcji zwierząt w schronisku, jej  przepisów.
  3. Dzieci poznają co to jest mikroczip i w jakim celu się go stosuje, oraz inne sposoby znakowania zwierząt.
  4. Zachęcenie uczniów do wyrażania własnych poglądów na temat wad i zalet adopcji psa (kota) z przytuliska. W podsumowaniu wyciągnięcie wniosków czy warto dać nowy dom pupilowi ze schroniska?
  5. Czas na zadawanie pytań.
  6. Pożegnanie

  

TEMAT:  CHCĘ BYĆ ODPOWIEDZIALNY(A) ZA KOTA, KTÓREGO ADOPTUJĘ

Cele:

Dziecko:

  1. Zna zasady opieki nad kotem.
  2. Jest uświadomione co do pożyteczności tego zwierzęcia w środowisku naturalnym.
  3. Poznaje różnicę pomiędzy kotem wolno żyjącym, a kotem bezdomnym.

Przebieg zajęć:

  1. Przywitanie dzieci z kotem i określenie tematu zajęć.
  2. Zapoznanie dzieci z wyglądem zewnętrznym kota, jego  potrzebami fizycznymi i emocjonalnymi, zasadami karmienia i bezpieczeństwa.
  3. Przedstawienie dzieciom krótkiej historii pochodzenia kotów, przedstawienie niektórych ras.
  4. Omówienie z dziećmi zagadnienia kotów wolno żyjących i ich przydatności                 w naszym życiu.
  5. Wskazanie różnic między kotem bezdomnym z przymusu, a kotem żyjącym na dworze.
  6. Możliwość zadawania pytań.
  7. Pożegnanie

Temat ten może być przeprowadzony także w klasach starszych.

Rozszerzony jest wtedy o zagadnienia:

  1. Udomowienie kota dzikiego – czy to możliwe?
  2. Kastracja i sterylizacja jako zapobieganie zwiększania populacji kotów wolno żyjących.